Jazzigt värre...

Sova hela natten-projektet fortsätter. Hade lite bakslag inatt då hon vaknade ett par gånger och behövde bli lagd på sidan för att somna om. Vi håller tummarna att det blir bättre inatt.
Jag och Klinte utbyter nu natt-tips och erfarenheter samt baby-körschema. Hon har också tipsat mig så jag har lånat hem Sova hela natten-boken på eLib, vilket fungerade utmärkt. Så nu har jag tvingat Max att läsa igenom avsnittet med Verktygen och nu ska vi satsa lite hårdare. Inte för att Vira varit så problematisk, men skönt om vi verkligen kan få det att flyta på även fortsättningsvis.
Sexmånaderskontrollen idag tog ungefär tio minuter, av vilka jag klädde på och av Vira under fem. Doktorn ställde frågor som "Om hon tappar en leksak, följer hon då den med blicken" "Ja" sa jag på alla frågorna. Sen vägdes och mättes hon (7 kg, 66 cm), doktorn lyssnade på hjärta och lungor, klämde på magen och böjde höfterna och sen var det "tack och adjö vilken fin liten tjej du har". Mycket bra får man säga.
På väg ut till Frida i Dalby hade jag barnvisepremiär i bilen. Vira har ju börjat trilskas en del i bilen, framför allt när det är mörkt och vi är på väg hem. Jag har googlat och många tipsar om barnvisor på lagom hög volym och idag grävde jag i Ebbas skivlåda och fick med mig en blandad kompott av Klapp och Klang, Lennart Hellsings bästa och Barnkammarboken ut i bilen. Jag körde igång redan på vägen dit, mest för att jag hoppades lära mig melodin till nån jag inte kunde. Första som slog mig var den underliga stilen på låtarna (Barnkammarboken). Alla låtar är lite uppjazzade, och de som sjunger wailar vilt. "HäÄär dansar heEeErrr GuUuUrka, båÅde vaAaAls och mazuUuUrka". Vad händer där liksom? Varför inte bara sjunga dem rakt upp och ner, klatschigt och fräckt. Inte nån jäkla jazzvariant. Jaja, Idas sommarvisa och Lille katt sjöngs iallafall av Ida, med den där rösten man så väl känner igen från barndomen och lite för fort, så som barn sjunger.
När vi ska åka hem berättar jag för Frida om min musik-i- bilen-plan, och hon berättar att det funkade perfekt för Alrik. Hon hade dock tänkt sig att man kanske kunde köra med nåt annat än barnvisor, typ 60-tals musik eller nåt. Men nej, det hade inte funkat. Barnvisor skulle det vara. Och när jag stoppade in Vira i bilen började hon gnälla och spottade ut nappen, så jag drog på barnvisorna och minsann om det inte var helt tyst hela vägen till Malmö! Hon verkade inte ens ha sovit när jag plockade ut henne! Är det så att barn gillar wailande, jazzversioner av barnvisor? Jag har onekligen mycket att lära. Ska bli mycket spännande att se om det kan fungera även nästa gång.
Nu ska jag lägga upp en bild på den lilla ålen. Plötsligt blev det alldeles tyst borta vid hennes filt och då hade hon minsann ålat sit ut utanför och låg där och pysslade och smakade på golvet :)

3 comments:

Anonymous said...

va sova hela natten ???? vad e de. Måste nog köpa den där boken. Erik har fått för sig att de e mysigt att amma 4-5 ggr per natt, måste ta tag i detta nu. Blir ju skittrött. Varje helg säger Marko o jag att nu e de dags för ERik att sova i egen säng men sen blir vi så trötta så vi orkar inte trilskas med honom ja så då blir de att han hamnar mellan oss igen. Han börjar ju bli stor killle 15 mån. Ha de gott kusinvitamin

Klinte said...

Här sov vi nästan hela natten igen i natt. Bara en enkel vaken stund, där han somnade om igen - själv. Lyx. Nu får vi snart gå på fin restaurant som förtjänst vi lovat varandraa(bara att få sova hela natten är ju redan en stor pris)

Bra trix med barnmusik. ska definitivt testas! Vi lyckades att få honom att somna i bilen två gångar igår - det har inte hänt sen han var liten. Bara att dra ramsan och ge honom snuttefilt (och fuskade med napp första gången på 2 veckor)

Klinte said...

Och visst är det roligt, att man redan vet att dom små håller på med något som inte är så bra, när det är helt tyst.. ;-)