Kiss i sängen och ha det bra?

Igårkväll visade Vira upp en av de nya julklappspyjamasarna för Max. Vi har rensat ut de 56-or jag köpte innan hon ens var född, och hon stoltserade nu i en grön och vitrandig 62a och var så fin så.
Redan vid ett hörde jag hur hon började stånka. Försökte lite med nappen men fick till slut ge upp och plocka upp henne för lite mat. Oftast brukar hon inte vakna första gången förrän vid halv fem, tidigast tre (lite beroende på senaste matning och läggdags). Nu låg vi där tätt intill och hon åt och jag halvsov och frågan är om inte även Vira halvsover när hon äter :) Sen skulle jag lyfta över henne igen, smyger försiktigt och så smidigt som möjligt in handen under henne för att försiktigt lyfta över henne i vaggan utan att hon vaknar alltför mycket. Den här gången stötte dock handen på nåt väldigt varmt och blött och jag insåg att blöjan läckt och att det var kiss på både pyjamas, på handduken Vira låg på och i sängen. Och detta innebär såklart att jag måste gå upp, tända den lilla nattlampan och bära in Vira till skötbordet, efter att först ha hämtat en ny pyjamas, och sen byta blöja och pyjamas och hela middevippen. Jag fick tag på den andra julklappspyjamasen, grön med vita moln, satte lampan ovanpå skötbordet och försökte smyga ner Vira och smyga av henne kläder och blöja. Vem som helst hör ju att detta är ett omöjligt projekt och naturligtvis slår hon upp ögonen och ler sitt största leende precis när jag med ett plopp-plopp-plopp drar upp pyjamasens tryckknappar. Och då är det svårt att hålla sin trötta min och låta bli att le tillbaka, men jag måste. För det är natt. Det är inte party och lek. Vi ska om bara en kort minut gå tillbaka och krypa ner i sängen igen.
Denna gången gick det bra, även om min sida fortfarande var kissblöt :( Jag ska genast byta ut den handduk Vira ligger på mot ett sånt där kiss-lakan. För den som undrar varför Vira ligger på en handduk så beror det på att det är så mycket lättare att flytta henne utan att väcka henne, genom att dra i handduken. Mycket effektivt när jag till exempel vill flytta upp henne någon decimeter så hon inte hamnar med huvet under täcket. Med handduken slipper jag hela det där "smyg in händerna under henne utan att hon märker det-momentet". Så nu vet ni det!

No comments: