Uteförskola

Igår var jag och Klinte på besök på Stock&Sten, som är en uteförskola i Pildammsparken. Max har pratat varmt om denna förskola och eftersom både jag och Klinte är intresserade av uteförskolor tänkte vi att ett besök inte kunde skada. Stock&Sten ligger naturligtvis helt fel för Klinte som bor på Ön, men för mig och Max ligger den perfekt, eftersom Max cyklar förbi den på väg till jobbet.
När vi började besöka uteförskolor var vi naturligtvis lite oroliga för att det skulle vara ett nitiskt utetänkande, att man ska vara ute till varje pris, men det har hittills visat sig vara ett mycket mer humant tänk på de uteförskolor vi besökt. Vira och Elliott kommer vara typ ett år och tre månader när det är dags för dagisbörjande, och det kommer vara januari/februari och kallt och jävligt och man vill ju inte ha sin lilla kotte stående som ett overallkryss i snön med en massa äldre, reflexvästklädda vildingar springande runt knytet som stapplar fram på alldeles nyfunna ben. På Stock&Sten berättade de att de åt frukost inomhus, i sina uppehållslokaler där man alltid får gå inom man fryser och där man kan sitta och rita och göra andra inomhusaktiviteter. Sen går de ut, och de minsta är då ute ungefär en timme innan de går in igen och sen är det nån fika och sen var det sovdags. Personalen var mycket trevlig och tillmötesgående och vi gladde oss åt att se två manliga pedagoger i vår egen ålder. Nu hoppas jag att alla barnvana lägger märke till hur jag svänger mig med den nya terminologin. Jag vill ju för allt i världen inte trampa någon på tårna, så jag försöker lägga av med "dagis" och "dagisfröken" och istället säga "förskola" och "(fritids)pedagog" eller "förskollärare". Dock har jag inte förstått skillnaden på de två, så nån kanske kan vara snäll och berätta. Det känns lite som "kantor" och "organist" som är två begrepp som man kan tycka är samma sak, men där det skiljer sig i utbildning om jag inte minns fel.
Om vi återgår till uteförskolan var det även betryggande att veta att om pedagogerna märker att det inte fungerar alls så meddelar de en och rekommenderar flytt till vanlig förskola. Så nu får vi se, kanske blir Vira en lite uteförskoling. Måste ju säga att naturen de har att tillgå i Pildammsparken är fantastisk och måste kännas helt oändlig när man är barn. Själv minns jag ju "Kalle Anka-skogen" i Hofterup, där det längst in enligt uppgift skulle bo en mycket ond gubbe som hade hagelgevär (detta hade visst var och varannan äldre, lite sur person som bodde lite ensligt i Hofterup) och vargar. Skogen kändes oändlig och jag tror aldrig jag vågade mig allra längst in. Sen plötsligt, när jag blivit lite äldre, högg de ner större delen av skogen och anlade ett bostadsområde och plötsligt blev det tydligt att denna jätteskog inte var mycket mer än en dunge. Och var gubben med vargarna och hagelgeväret bodde har jag fortfarande inte förstått.

No comments: