Onsdag torsdag

Igår var det onsdag och det var dags för min personliga shoppingtur tillsammans med Lisa.
Inga och Anna hade begett sig iväg på morgonen för nån egen utflykt, och jag och Max tog taxi till stan för att möta upp Lisa vid katedralen. Jag har under alla taxiturer lyssnat noga på Lisa och kan nu säga höger, vänster, rakt fram, Swedish Camp+ adressen, ja, nej och tack på vietnamesiska.
Och nu kom jag ihåg att vi innan detta var och åt Bun Cha på gatan tillsammans med Tomas. Bun Cha-ställena serverar bara precis Bun Cha och den är helt fantastisk och kostar nästan ingenting. Dock är det ju så att Bun Cha inte är Ebbas favoriträtt och vi fick förhandla så hon fick en läsk om hon lovade att äta lite grann iallafall. Vira satt i vagnen och som den flörtis hon är charmade hon de välklädda business-män som satt bredvid oss. Efter maten drack vi helt underbart iskaffe med kondenserad mjölk i botten.
Under lunchen fick jag Tomas att lära mig hur jag skulle säga katedralen för att komma rätt med taxin. Det låter ungefär som "Nja tö". Och det funkade, för precis vid utsatt tid träffade vi Lisa och Max begav sig tillsammans med Vira till video och dvdgatan(Han kom hem med en hel påse full med olika tvserier och en knippe filmer) och jag och Lisa gick för att shoppa kläder. Den här gången kläder som alltså redan hänger färdiga på galgarna, inte bara tyg som vi ville sy upp saker av. Och visst blev det en del fina grejer, lite jacka, ett skärp och nån blus.
Det var tänkt att vi skulle tillbringa en kväll med Inga och Anna med Inga ville hellre stanna hemma så jag och LIsa hämtade upp Anna och vi åkte taxi till cinemateket. Där fanns, förutom bio, en alldeles supermysig restaurang där vi gick igång direkt med husets drink som var citrongräs-martini. Och knappt hade vi fått drinken innan maten kom in så det blev drink till middagen helt enkelt. Och sen några drinkar till så vi var ju lite glada i hatten när vi kom hem och då var Max inte sen att bjuda oss på mer. Vi kollade lite på project runway innan vi somnade.
Som vanligt vaknade Vira innan sex och i morse var det helt omöjligt att få henne att somna om. Hon drog mig i håret och i örhängena och skallade mig flera gånger på näsan. Allt medan hon var på ett strålande humör, naturligtvis. Så kvart i åtta bar Max bort henne till andra huset i hopp om att vi skulle få en timme till. Sen var det vanliga frukosten; kokt ägg, rostade mackor och vietnamesiskt kaffe. Idag var det dags att åka till etnografiska museéet som visade sig vara mycket trevligt. Lite minus för att man var tvungen att ta av sig skorna hela tiden, nåt som inte störde mig, eftersom jag hade skor som var mycket väl anpassade för detta. Men stackars Max hade sneakers och det var ju lite mindre skoj att ta av och på. Vi tittade på en massa olika typer av hus som olika typer av vietnamesiska folk har bott i under olika tider. Sen åt vi på restaurangen, förfärades över en råtta som kilade runt i ett träd intill serveringen, tittade på en stor, mycket vacker ödla och begav oss sen till muséeshoppen. Då hade Vira vaknat efter sin middagslur och passade på att charma och bli fotograferad med en del andra besökare, samt springa in i butiken och pilla på allt hon helst inte skulle pilla på.

Etnografiska muséet

Sen var det bara hem igen och byta taxi. Vi hade planerat en tur till en keramikby en bit utanför Hanoi och Lisa hade kommit hem tidigare från jobbet. Här beslöt Max att han skulle stanna hemma med Vira, men jag, Inga, Anna och Lisa åkte en ganska lång och vältutande taxifärd ut till keramikbyn. Där försökte Lisa be chauffören att stanna vid marknaden, men han ville helst att vi skulle gå av precis där vi stod så vi tänkte vi kunde ta oss fram till fots. Det var dock svårare än väntat, eftersom ingen pratar engelska och vi gjorde tappra försöka med franska till en ung, mycket trevlig tjej. Och efter en ganska lång marsch genom byn hittade vi till slut marknaden och där tassade vi försiktigt bland hyllorna som dignade av porslin i alla färger och former (fast mycket vitt med blå mönster). Lisa, som ju inte har ett bagage att tänka på, köpte många vackra saker. Jag köpte en liten burk och en spargris till Virisen (en sån man måste slå sönder för att tömma) och några fina kylskåpsmagneter. Jag hade dessutom glömt plånboken i skötväskan, så det blev lite mindre shopping även på grund av det.
Vi hade bett taxichauffören att vänta, något som inte kostar nåt, eftersom man bara betalar för körningen, inte för tiden, och när vi var klara på marknaden tänkte vi be honom köra oss hem igen. Det var dock lättare sagt än gjort att hitta från marknaden tillbaka till där han släppt av oss och plötsligt gick vi på en smal stig, befolkad av hundar och dagens andra råtta. Men till slut gick även detta bra och precis när vi stod redo att ringa chauffören hittade vi rätt och kunde ta oss hem igen.

Keramikbyn

Och så var det bara att byta taxi igen, för ikväll var det middag på Melia. Det var där vi var på buffé med free flow och wine and beer förra året och det var precis likadant i år! Den enda skillnaden var att jag inte var gravid den här gången och nu faktiskt kunde njuta av lite vin.
Buffén var toppen, sushin är helt underbar och man kan prova många mer eller mindre goda efterrätter. Vira var tapper och åt lite frukt sen nattade vi henne i vagnen och hon låg bredvid och sov resten av kvällen. Ebba, Fanny och Lova hittade en fantastisk balsal på andra våningen där de övade in danser som vi sedan blev inbjudna att titta på. Detta hade de säkert kunnat fortsätta med hela natten, men Vira vaknade och det blev dags att dra hem. Efter att ha spenderat en hel del pengar på free-flow-buffén tänkte vi plötsligt spara in på taxi och trängde in oss allihopa (6 vuxna, 4 barn) i en stor taxi. Tomas satt i Lisas knä, uppressad mot fönstret och vi undrade lite vad vi egentligen tänkte på.

Buffé på Melia.

Nu har alla gått och lagt sig, bara några vuxna hänger kvar här i soffan och det börjar bli dags även för mig att sova. Imorgon ska vi upp tidigt och gå på en guidad tur som heter "Hidden Hanoi". Inga och Tomas ska ta hand om alla barnen, för imorgon har de inte skola och dagis och på eftermiddagen blir det kalas för Fanny som fyller år på söndag!

1 comment:

Helena said...

Vad mycket text och bild! Undrade just varför fejjan inte visade nåt om er resa. Vad spännande hår Ebba fått! Ny look.

Ni verkar ha det fint. Kul att se.