Ömsar skinn

Redan när de torkat av loppan allt blod och slem och hon låg där lite halvblå och omtumlad på min mage sa jag till Max att hon var väldig torr i hyn. Så fort hon kom ut fick hon på sig en vit mössa från Pampers, det hände så fort att man nästan fick intrycket av att hon hade den på sig från början. Nu satt mössan där över hennes kladdiga hår och under den rynkade hon sin lilla panna och den var alldeles, alldeles torr.

- De är torra. Sa barnmorskan och Max.

Jahaja, tänkte jag.

Sen blev hon bara torrare och torrare och kanske på söndagkvällen, när vi kommit hem från BB bytte jag kläder på henne och såg att hon hade stora, flagiga sprickor i armhålan.

- Nämen, hon går ju SÖNDER Mackan!! ropade jag bestört.

- De är torra. sa Max.

På torsdagen kom BVC sköterskan på hembesök och frågade oss om vi rökte, drack, hade glasögon eller annat som kan äventyra en bebis uppväxt. Jag tog chansen och frågade om torrheten, som nu ökat ytterligare och det flagade både här och där.

- De är torra. sa BCV sköterskan, men sa att vi skulle bada henne och hälla i matolja.

Det kanske verkar som en smal sak att ta ett bad, men dagarna har ju en förmåga att rulla på innehållande amning och däremellan, när loppan sover, ta hand om mina bestyr, typ äta och tvätta. Så ännu är bebin otvättad men nu ser hon verkligen ut som hon ömsar skinn. Stora skinnflagor sitter i alla veck och trillar av och fastnar överallt.

Ingen har nämnt att bebisar ömsar skinn, det kom som en total överraskning. Eftersom jag själv är en insmörjare av rang, och har varit så länge jag minns, känns det som ett nederlag att se min bebis i det här flagiga skicket. Det får nog bli ett bad idag. Idag måste vi ta oss bad-tid :)

1 comment:

Thiel said...

Hon ser så ljuvligt ut! Mer bilder på bloggen! kram från Hanoi