Sova bäst ensam?

Igår åkte Max till Kobjer i Lund och hämtade den nya vaggan av märket Troll, som vi hittat på Blocket. När han var där insåg han att några gamla polare bodde i samma kvarter och kunde inte låta bli att titta in och diskutera bland annat musik, tv-serier, träning och gud vet vad. Det innebar att han var borta ungefär en timme längre än planerat och vår planerade premiär av den nya Scorsese- TV-serien blev uppskjuten. Men det gjorde inget, det är viktigt att ta tillfället i akt att prata med gamla vänner.
När han kom hem bars vaggan in i sovrummet, sängens placering justerades lite och vi bäddade med fina ärve-lakan från familjen Truedsson.
Det har alltid varit så att jag sover på sängens högra sida, mot garderoberna, och Max på andra sidan. När jag precis flyttat in låg jag på andra sidan, men av nån anledning kunde jag inte sova så bra och så bytte vi.
Av naturliga skäl kan nu vaggan inte stå framför garderoberna, och av naturliga skäl måste jag ligga på den sidan som vaggan står. Nu förstår vi alla att detta innebär att vi måste byta sida i sängen. Så igår flyttade vi om sakerna på nattduksborden, kopplade om lampor och när det var dags kröp vi ner på våra nya platser.
"Hur ska detta gå? Jag som är sån vanemänniska?" undrade jag oroligt och Max skrattade lite till svar.
Det gick helt utmärkt faktiskt. Vira somnade vid kanske halv elva och vaknade vid två tror jag. Då lyfte jag ur henne ur vaggan, gav henne mat och bytte blöja, sen tillbaka i vaggan igen och så sov hon till halv åtta-åtta då Max skulle gå till jobbet och inte kunde låta bli att pussa henne överallt i hela ansiktet så hon vaknade.
Inte en gång vaknade jag av stånket, och jag hade inte ens öronproppar. Och Vira verkade ha sovit jättegott då hon var på alldeles utmärkt humör när hon vaknade och fyrade av alldeles underbara leenden åt höger och vänster.
Kanske var det bara en slump, eller så trivs vi båda helt enkelt bäst med att sova var och en på sitt håll. Vi får se hur det blir i fortsättningen.
Idag har vi bara varit hemma, förutom en promenad på strax över en halvmil i 9.34-tempo. Börjar helt klart få upp farten :) Vira har suttit i sittern, vilket hon verligen gillar, och jag har jobbat vid datorn. Nu väntar vi på att Max ska komma hem och om en timme ska vi iväg på vår första bortbjudning sen Vira föddes!

2 comments:

Helena said...

"ta iträ, ta i trä" och peppar peppar osv osv.. ;-)
Egen säng ÄGER!
//Utsövd trebarnsmor :-)

Emilie said...

Ja, nu har vi kört några nätter och nog tycker jag att jag får mer sömn! Lättare att ignorera stånkandet när det är lite avstånd mellan oss!