2010

Sista dagen på 2010 och dags att reflektera över året som gått?
2010 var året då jag var gravid större delen av tiden vilket innebar att jag fick lära mig vilka alkoholfria öler och viner som är drickbara och att dansa nykter. Båda uppgifterna skulle jag vilja påstå att jag nu behärskar till fullo.
Vi skaffade en prickig katt som var så social att han blev ensam om dagarna och till slut fick vi åka till Hjärup och skaffa en grå kattflick-kompis åt honom. Tassen och Sonja blev Frasse och Sonken och trots att vi skäller på dem för att de hårar på allt och äter upp våra headsets så förgyller de vår hemmiljö.
Det var året då vi hälsade på Thiels i Vietnam och åt fantastisk mat, skrek åt varandra på stan för att överrösta trafiken och lärde oss konsten att korsa gator i Hanoi.
Det var året då jag för första gången cyklade till jobbet på min räsercykel och irriterade cyklande medelålders män genom att fara förbi dem med min gravidmage.
2010 tillbringade vi en solig vecka hos Thiels i Dalarna där vi om dagarna plockade smultron, gjorde Body Balance på gräsmattan och simmade fram och tillbaka i sjön. Om kvällarna åt vi grillat på terassen och drack vin och njöt av den svenska sommaren.
På Bornholm trasade jag sönder Fridas cykel (eller kanske trasade cykeln sönder sig själv...) och fick lära mig köra med halvcykel och Ebba fick lära sig trampa för glatta livet i uppförsbackarna. Vi lärde oss att inte lita på bokningssiter och att undvika buffé på Bornholm, samt att ön är långtifrån platt.
Det var året då Max inte körde varken Vättern, Vasaloppet eller Eslövs Gran Fondo men nåt mountainbikelopp lyckades han få till frampå hösten. Min mountainbikesäsong sträckte sig till en utflykt tidig vår, innan magen blev för stor.
Det var året då jag och Max hela tiden pratade om att gifta oss men aldrig kom till skott, och när vi väl fått en tid missade vi den. Fast till slut fick vi till det ändå och hade en underbar dag i Pildammsparken i november.
Och såklart det största av allt: det var året då jag blev mamma! Året då Vira kom till världen och förgyller våra liv!
Graviditeten, Viras födelse och tiden med henne har inneburit att jag kommit över alla kroppsliga "fobier" och lärt mig leva med kräk och bajs och att pilla öron och näsa på nån annan. Det innebar också att få känna på hur det är att vara förälskad i en pytteliten människa och hur gott bebisar faktiskt luktar, förutom i halsvecken, när de är smutsiga. Jag har också lärt mig hur man på ett ganska effektivt sätt kan tvätta halsvecken :)
Jag har fått känna den ofantliga glädjen som innfinner sig när ens bebis ler tillbaka mot en.
På det hela taget har det varit ett mycket händelserikt och helt underbart år! Kan bara hoppas 2011 bjuder på lika mycket glädje!

1 comment:

Olu said...

Vilken fin årskrönika du skrivit! Ja, vi kan verkligen förstå att det varit ett fantastiskt år.
Nu hoppas vi på ett härligt nytt år och önskar ett riktigt gott och lyckligt 2011 till hela familjen!
Varmisar!
Olu och Roy