En julkonsert, eller inte

Igår berättade Max att Andrés tjej Frida skulle ha julkonsert klockan halv sju idag. Eller inte bara hon, utan den kör hon sjunger i. Eftersom Vira har fortsatt vara en mycket lätthanterlig bebis kom jag och Max överens om att det skulle vara trevligt och förhoppningsvis stämningsfullt att gå på konserten.
Innan Max åkte till jobbet i morse såg jag till att förhöra mig om var konserten skulle vara.
"Johanneskyrkan. Den ligger typ på Nobelvägen". Jag gör en sökning på google maps. Finns en Sankt Johannes kyrka i Malmö. Den ligger vid Triangeln. Alla som varit på Triangelns parkering har antagligen lagt märke till just denna kyrka. Inget man missar.
"Nä, det är inte den... den ligger vid Nobelvägen". säger Max
"Är du säker på att den heter Johanneskyrkan? Jag litar inte riktigt på dig :) ".
"Hmm, det kan du ha rätt i...." Max letar upp inbjudan på Facebook. "Nä, du har rätt. Den heter Santa Maria kyrka".
"Santa Maria?" Känner mig lite tveksam till "Santa". Santa Maria.. det är väl kryddor? Nåja, säger han santa så...
"Japp, s-a-n-t-a m-a-r-i-a" Säger Maxen övertydligt.
Jag söker på Santa Maria. Ingen träff. Jag söker på Sankta Maria. Träff. På Nobelvägen vid den stora snopp-byggnaden.
Jag bannar Max för hans virrighet och hans s-a-n-t-a. Han himlar med ögonen och skrattar. Sen åker han till jobbet och jag och Vira ägnar dagen åt att packa in vad som känns som en miljon citronkolor i papper (och ändå blev bara hälften gjorda), fixa lite hemma, ta en mycket skumpig och slaskig promenad till Leksaksaffären på Geijersgatan samt träna och hänga tillsammans. När jag tränade satt Vira i sittern och somnade.
Under dagen chattade jag och Max om hur vi skulle lösa det praktiska inför konserten, och jag gjorde några sökningar på Skånetrafikens reseplanerare för att ta reda på vilket som var det enklaste sättet att ta sig till Sankta Maria kyrka. Det visade sig vara en stadsbuss från Rudbecksgatan som skulle avgå fem minuter i sex.
I god tid, ungefär vid fem, börjar jag förbereda mig och Vira. Hon har både kissat och kräkts lite på sina kläder och jag byter till den fina sparkdräkten med fyrklöver som nu är snudd på för liten. Själv piffar jag till mig med kjol och lite smink och så sätter jag mig och ammar med datorn på benen. Då börjar Max chatta med mig igen och säger: "Jag kollade fel på konserten. Det är inte förrän den 20de"
Hihihi, han är allt bra förvirrad ibland, min Max. Där satt jag och Vira alldeles uppiffade och snygga och redo för julsång. Istället gosade vi vidare, lagade middag och sen kom Max hem och sa till mig: "Vad fin du är idag!!". Jo, jag hade ju gjort vid mig för att gå på lokal :) Inte konstigt jag var lite snyggare än vanligt!
Imorgon blir det babymassage igen och kanske en tur till kontoret.

No comments: