Historielektion

Det blev ingen film igår heller. Jag fastnade med stor besatthet i uppdraget att få veta mer om Wat Huay Monkohl. Det visade sig vara mycket svårare än väntat. Jag tänkte mig att allt fanns att få reda på med Googles hjälp, och kanske är det så, men jag stötte verkligen på svårigheter igår.
Dock kan jag berätta att den stora statyn föreställer buddistmunken Luang Phor Tuad, som var känd för de mirakel han utförde. Under en båtresa lyckades han genom att med foten göra en ring i vattnet, skapa dricksvatten av havsvatten, och amuletter med hans porträtt sägs ha räddat folk som varit med om allvarliga bilolyckor. Sin höga status som munk uppnådde han genom att ha klarat den uppgift Sri Lankas kung utmanande Thailands kung, som lovade tre gulskepp till Thailand om de klarade det, och hela Thailändska kungariket till Sri Lanka om de misslyckades. Uppgiften bestod i att några munkar från Sri Lanka levererade 84000 ord i ett antal urnor. Dessa skulle sättas samman till en specifik "sutra" inom sju dagar. Detta klarade Luang Pohr Tuad på en kvart. Då kunde han också meddela att sju ord fattades, och dessa var då munkarna tvungn att plocka fram ur sina gömmor. Och guldskepp kom seglande och Luang Pohr Tuad, eller Boo (som betyder krabba) som hans föräldrar döpt honom till, blev höjd till skyarna. För den som vill läsa mer finns historien här:

http://www.thai-amulets.com/lp_thuad.htm

Svårare var det att hitta info om den där kungen med tupparna, han överskuggades helt av Luang Pohr Tuad. Ingenstans nämns att det finns en staty av en kung på häst uppställd bredvid jättestatyn av Luang Pohr Tuad. Jo, någon har tagit ett foto på den och lagt upp det på en fotosite, men där nämns naturligtvis ingenting om vilken kung det är eller vad han åstadkommit och vad tupparna betyder. Jag tror mig dock ana att kungen är Naresuan som när han var liten prins blev bortadopterad till kungen av Burma (Thailand tillhörde Burma vid tiden). Där hängde han med Burmakungens jämnåriga son och en gång hade de två unga pojkarna tuppfäktning och då vann lille Naresuan och sa till Burmaprinsen att detta betydde att han en dag skulle göra sitt land självständigt. Och så blev det. Därför ställer man tuppar vid hans avbilder.
Det var den lilla historiska uppdateringen. Nu ska vi äta lunch!

No comments: