Mest bilder idag














Lunch på stranden igen, grillad fisk med vitlök och svartpeppar och papayasallad. Max svarade "Yes!" när den lilla runda thailändskan frågade "Spicy?". Jag kunde knappt äta den, det brände i hela munnen och jag svettades och snorade. Jag vill inte ha spicy nästa gång.


Största krisen idag var inte att vi erkände att tvättmaskinen faktiskt inte fungerar som den ska, utan när Art (eller var det Da? Vi har inte riktigt koll) glatt berättade att Puk har åkt till Pattaya och kommer tillbaka på tisdag. TISDAG!! Men hur ska vi då få mat undrar vi nu? Jag menar, vi äter ju hos Puk minst en gång om dagen! Och varför nämnde hon inte det sist hon var här och lämnade mat, och dessutom fick 100bath för lite. Och varför sätter de inte in någon typ av ersättare när det faktiskt finns folk (inte bara vi) på området som vill äta. Idag löste vi det genom att köra in på Villa Market och köpa kött som vi grillade. Eller, försökte grilla. Det fungerade dåligt, ingen sprutt i grillen. Så Max stekte det istället och vi åt det med sallad och grillad majs och ananas. Gott och helt ok med lite västerländskt avbrott. Men köket är inte rustat för matlagning, eller jo, köket är tipptopp, men det finns ju inga basvaror så det är inte så lätt att svänga ihop nåt gott. Vi får se hur vi löser det.
Ikväll har jag sagt att jag bara ska blogga bilder, för nu har vi riggat tvn och ska dra igång film strax. Vi väntar bara på att kaffet ska rinna igenom och på att glassen ska bli mjuk nog att sleva upp. Så jag får väl hålla här och bara skriva lite kort om bilderna. Vädret har iallafall slagit om igen och det var varmt, inte lika varmt som innan och blåsigt idag. Efter att tvättmaskinskillen kommit stack vi till stranden och sen tog vi äntligen den där turen upp till stora guldbuddhan. Men jag får berätta mer om det imorgon.















På väg upp mot stora Buddhan, som inte bara var jättebuddhan, utan många olika tempel med massor av statyer och buddhor.















Här står jag vid några ståtliga statyer. Tyvärr är all info på thai, trots att stora turistbussar går hit. Jag var dock mycket nöjd med mina nyfunna kunskaper om Luang Pohr Tuad och Naresuani. Luang Pohr Tuad som staty på flera ställen, och jag hittade en thailändare som faktiskt kunde prata lite engelska och fick utpekat olika kungar varav en var Naresuani och om vi förstod varandra rätt så var det han som fanns på häst vid Wat Huay Monkohl.
















Vacker drake pryder en pelare.




















Vackra lampor som vajade i vinden uppe på en av många små tempel-platåer.
Och vad är dessa färdigskrivna lappar som ligger bredvid buddhorna och andra heliga män? Färdigskrivna böner och önskningar? Botgöring?
















Och här är då självaste jättebuddhan. Ni ser Max stå bredvid med Vira på magen. Naturligtvis var vi tvungna att klättra ännu lite högre upp till "hill top view" och då fick vi den här fina utsikten över Sai Noi Beach.


















Nere vid ingången fanns den här tjock-buddhan porträtterad och nu har jag tillbringat en lång stund med att försöka förstå vad skillnaden är. När jag var liten var det alltid tjockbuddhan som var "Buddha", men när man rest till Thailand är det ju guldBuddha med ploppar i huvet och långa örsnibbar som är "Buddha". Och nu vet jag mer. Tjockisen tillhör zenbuddhismen och det handlar om Kina. Den andra är Buddha, i Indien, Thailand osv. Tjockisen är egentligen inte Buddha, utan en munk. Om man knådar honom på magen får man lycka och välstånd, så det kan ni ju göra om tillfälle ges. Nu är det film!!!

No comments: